onsdag den 19. december 2012

SVAMPET BROWNIE MED MARCIPAN

Yes yes yes!! Så er jeg næsten tilbage på blogge-bænken! Hvor har jeg glædet mig. Som i ved har den sidste måned jo foregået i Tanzania sammen med min kæreste, med blandt andet bestigning af Kilimanjaro, afslapning på Zanzibar, safari tur og en masse hygge. Det har betydet at der ikke er blevet lavet meget mad, og derfor heldigt at Laura har været så kreativ. I øjeblikket befinder jeg mig i byen hvor min kæreste arbejder på et vej-projekt og af denne grund er der nu et køkken, hvor der skulle laves en kage. Der var noget marcipan, der skulle bruges, og herefter gik jeg i tænke-mode. Resultatet blev en super lækker svampet brownie - jeg vil vove at påstå at det er den bedste jeg nogensinde har smagt. Jeg elsker når de er sådan næsten "halvt" bagte og denne her var helt perfekt med et twist af marcipan og jeg har på fornemmelsen at denne også spiller en rolle ift. konsistensen. Nyd den som den er, eller med vaniljeis / creme fraiche og lidt friske bær til dessert eller eftermiddags kaffen. Der har forresten lige sneget sig lidt billeder ind af to gode venner jeg har fået i huset - nogle mere interesserede end andre (det ses også af billedet ;-)) På fredag flyver jeg tilbage til DK og jeg glæder mig sådan til at se min familie/venner igen efter næsten 6 måneder fulde af eventyr!

Ingredienser (Bradepange 20 x 20 cm.)
150-200 g. marcipan
100 g. smør
150 g. mørkchokolade (til smeltning)
150 g. mørk/lys/hvid chokolade - grofthakket
180 g. sukker
2 store æg
1/2 tsk. salt
1 tsk. vaniljesukker
1 tsk. nescafé (fint hakket)
70 g. hvedemel
  1. Smelt smøret og bland det med de 150 g. mørk chokolade. Lad det hele smelte sammen til en ensartet tynd masse
  2. Ælt marcipanen med sukker og salt (det gør ikke noget hvis der er lidt klumper af marcipan - kun ekstra lækkert når den er bagt)
  3. Tilsæt æg til marcipan blandingen og bland det godt 
  4. Tilsæt vaniljesukker, nescafé og mel
  5. Tag den afkølede smør/chokolade og bland det godt med marcipan blandingen. Tilsæt herefter den hakkede grove chokolade
  6. Hæld dejen i en smurt form 20 x 20 cm. (eller med bagepapir), bag den i 25-30 min ved 180 grader (alm. ovn). For at få det lækre svampede indre er det vigtigt den ikke får for meget. Så snart den er nogenlunde fast og overfladen er lidt knasende og tør er den god.
  7. Placér den i køleskabet til afkøling, hvor den er klar til at blive skåret efter ca. 1 time - mums :-)

- Christine



Follow Twin Food
Læs mere »

12 kommentarer:

  1. Ej hvor lyder den lækker !
    Og er da godt nok lidt misundelig på din "afslapning på Zanzibar, safari tur"! Hvorfor er det egentlig at du befinder dig der? :-)
    Desuden nogle skønne billeder af dine venner! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, AJ! Jeg har haft mit 6. Semester i Sydney fra Juli til November, og eftersom min kæreste er i praktik her i Tanzania og kunne få 3 ugers ferie tog jeg hertil efter Australien :) det har været så skønt!
      Hehe, tusind tak ;)

      Slet
  2. Hvor ser kagen bare lækker ud! Og sikke nogle søde venner du har fået dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Kagen var fantastisk! Der er allerede blevet bagt en ny omgang ;-)

      Slet
  3. Iiih, velkommen "hjem" igen :) Det lyder som en helt fantastisk tur.

    Dejligt din lyst til at gå i køkkenet, endte ud i en succes, for det lyder sørme godt nok lækker. Elsker alt med marcipan, så mon ikke den skal afprøves :) Den passer jo også ganske godt til julen med marcipanen i - uhm! :) God idé. Og ligesom dig elsker jeg også den halvbagte konsistens. Den skal sidde fast i ganen i tænderne ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristine! Tusind tak - det har været så lækkert!!
      Hehe er også glad for det startede med en succes, var lidt i tvivl ;-) men som marcipan elsker ville jeg da helt sikkert prøve den, smagen af marcipan kommer mere til udtryk på anden dagen (opbevaret i køleskab) :-)
      man skal nemlig helst ligne en heks når man har spist sådan et stykke, med chokolade over det hele ;-)

      Slet
  4. Hej :) Superlækker kage - men er det bare mig, eller mangler de sidste 150 gr. grofthakket chokolade ikke at blive anvendt i opskriften? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo du har da fuldstændig ret - det er blevet sat ind! Tak for det vågne øje :-)

      Slet
    2. :) Så gjorde jeg det rigtigt - den er fantastisk! Havde den med på arbejde, og mine kolleger ELSKER den! Glædelig jul til jer begge - og fortsæt det gode arbejde!

      Slet
    3. Det lyder godt :) og dejligt at den var en succes på arbejde også! Rigtig glædeligjul til dig også!

      Slet
  5. Så fik jeg tid til at bage den.....Fååårk hvor er den vanedannende!! :o) Og man kan da ikke nøjes med én portion GG

    Den er fluks printet ud og puttet i min Twin Food mappe :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret - tror også jeg må have bagt en omgang snart igen ;-)!
      Hehe, godt at det er en opskrift du kan bruge - og sødt med en Twin Food mappe :-D

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...