lørdag den 4. august 2012

SOLBÆR ROULADE

Forleden da jeg var hjemme ved mine forældre, fik jeg igen lyst til at lave noget med bærrene i deres have. Denne gang blev der kun brugt en slags bær - nemlig solbær. Solbærrene blev lavet til en marmelade, som jeg smurte i en roulade (hih, det rimer). Jeg har aldrig lavet roulade før, men efter min mor for en del tid siden serverede en hindbær roulade - som smagte vildt godt, har jeg ville prøve at lave en. Det bedste tip er nok at lave marmeladen som det første og lade denne sætte sig. Derefter laves roulade dejen og når den er bagt, skal marmeladen hurtigt på dejen (mens den stadig er varm) - så undgår man at rouladen går i stykker. Rouladen kan nemt gøres nemmere hvis man køber en god marmelade og smører denne i. Jeg kan se rundt på forskellige blog's er der er blevet lavet marmelade. Og hvis man allerede har en lækker marmelade, tager det vitterlig ingen tid at lave sådan en lækker sag her :)

Ingredienser (giver én roulade):
solbær marmelade:
250 gram solbær
100 gram sukker
50 ml vand
70 gram Jakobsens blomster honning

  1. Varm alle ingredienserne op i en gryde og lad det hele simre i 10-15 min
  2. Hvis man ønsker et tykkere marmelade, kan man komme lidt maizena i den
  3. Lad marmeladen køle af - imens kan dejen laves

Roulade dej:
3 æg
120 gram rørsukker
2 spsk mælk
korn af én vaniljestang
1 tsk bagepulver
30 gram mandler blendet fint
100 gram hvedemel
skal af en appelsin

  1. Pisk æg og sukker hvidt og luftigt
  2. Tilsæt mælk, appelsinskal, vaniljekorn, bagepulver og mel
  3. Vend de grofthakkede mandler i - disse kan blendes finere hvis man hellere vil det
  4. Bred dejen ud på en bageplade med bagepapir og bag den i ovnen ved 225 grad i ca. 5 min
  5. Drys med sukker på overfladen og brug et stykke bagepapir (evt. også et skærebræt) til at vende bunden om
  6. Smør marmelade på bunden i et jævnt lag
  7. Rul bunden sammen til en tæt rulle
  8. Lad rouladen stå i mindst 30 min. inden servering, så den kan nå at sætte sig 

- Laura
Læs mere »

8 kommentarer:

  1. Hold da op, den roulade ser sandelig lækker ud - især når bærrene kommer fra egen produktion:)
    Vi har også længe tænkt på at lave en roulade til vores projekt i Den Gule Villa, så denne opskrift skal da bestemt afprøves!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nemlig! Lad mig endelig høre hvad I synes om den :)!

      Slet
  2. Roulade er bare fantastisk :) Herhjemme er den overladt fuldstændig til min mormor, som har speciale i dem. Min favorit er en kakaoroulade med hindbær eller banan og flødeskum i - uhm :)
    Skal vist snart på besøg hos mormor!

    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er bare nogen opskrifter, hvor man godt ved hvis opskrift det er :) ! Kakaorulle - kommer du så bare kakaopulver i dejen, den lyder også super god!! :)

      Slet
  3. Hold nu op, hvor ser den bare lækker ud Laura :) JEg har også en omgang solbær i fryseren fra da jeg var på mold hos min farfar. Det kunne være de skulle ende sådan her. UHm det ser godt ud. Eller måske skulle jeg prøve mig ud i en stikkelsbærroulade? :D hæhæ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har lagt mærke til din stkkelsbærmarmelade - det kunne du sagtens prøve at lave den med ;)! Ellers synes jeg du skal bruge solbærrene i din fryser, for denne version var virkelig god! :)

      Slet
  4. NØJ hvor ser den lækker ud! Har et glas hjemmelavet hindbærmarmelade tilbage i køleskabet - det kan være jeg skal begive mig ud i sådan en her i morgen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. TAK Line :) det lyder super lækkert! God fornøjelse :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...