torsdag den 9. august 2012

OVNBAGT PASTA MED KANTARELLER

Opskriften her var faktisk en min lillebror synes jeg skulle prøve. Inspirationen med at bage pastaen i ovnen stammer fra Jamie Oliver - resten der kom i, var hvad der lige var i køkkenet. Kantarellerne, som jeg vil sige er hovedingrediensen i denne ret, stammer fra Læsø ligesom krabbekløerne. På Læsø vokser kantarellerne vildt og hvis man er heldig at vide hvor de er at finde, kan man komme hjem med en hel del. Disse var nogle jeg fik fra mine chefer, de har sommerhus deroppe og ved lige hvor man skal lede :) Kantarellerne blev stegt på panden i smør med hvidløg. Inden pastaen kom i ovnen, blev den kogt og derefter vendte jeg soltørrede tomater, basilikum, stegte kantareller og æg i. På toppen kom der en masse revet parmesan, som bliver helt sprødt når retten bliver bagt i ovnen, mums! Det var egentlig meningen at jeg ville have hældt fløde ved pastaen inden den kom i ovnen, men jeg glemte simpelthen at købe det og i stedet blev det til æg - som jeg iøvrigt sagtens kan anbefale! I eftermiddag står den på sommerhus med de dejligste veninder indtil søndag, så de næste par dage er det Christine i kommer til at høre fra ;)

Ingredienser (til 1 person):
Pasta (til 1 person)
Soltørrede tomater
Kantareller
1-2 fed hvidløg
1 æg
1/2 dl mælk
Parmesan
Frisk basilikum
  1. Kog pastaen som anvist på pakken
  2. Mens pastaen koger kan kantarellerne laves. Kom smør på en pande og steg derefter kantarellerne i hvidløg
  3. Bland soltørrede tomater i pastaen og vend også lidt frisk basilikum og de stegte svampe med
  4. Pisk æg og mælk sammen i en skål - held dette henover pastaen og kom det hele i et ovnfast fad
  5. Riv en masse parmesan over og bag retten i ovnen i 10 min ved 200 grader - eller indtil osten er blevet gylden
  6. Pynt med frisk basilikum og evt. lidt af de stegte kantareller

- Laura
Læs mere »

8 kommentarer:

  1. Så smukke billeder og skøn opskrift! Uhm kan lige forstille mig hvidløg/ soltørrede tomater/ og kantareller er en himmelsk sammensætning. Jeg får simplethen brugt kantareller for lidt! Tusind tak for reminderen og opskriften! Og ha en fortryllende torsdag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! :) Det var en vildt god sammensætning - kantareller er jo heller ikke det billigste, så når man bruger dem skal det helst være i noget som man ved smager godt ;) Håber din weekend har været god!!

      Slet
  2. Uhm, det lyder helt vildt lækkert! Tror jeg vil se om jeg kan finde lidt kantareller på torvet lørdag, så jeg kan gøre kunsten efter. Det lyder hvertfald som noget vi vil kunne li:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber du fandt kantareller og at retten var god! :)

      Slet
  3. Det ser godt nok lækkert ud! Opskriften er blevet gemt på computeren :)

    SvarSlet
  4. Åh nu ved jeg da hvad jeg skal göre med mine kantareller! Uhm. Luksus spagettig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe lige præcis! Og husk masser af parmesan ;)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...