lørdag den 25. august 2012

INDBAGT LAKS MED SPINAT

Der lå nogle små laksestykker i fryseren, som kaldte på at blive brugt. Hovedet blev sat i blød og det blev til denne ret - indbagt laks med spinat. Jeg kan rigtig godt lide indbagt laks, det er ikke noget jeg har fået mere end et par gange, men det er en ret jeg synes er god! De gange jeg har fået indbagt laks, har det været lavet med butterdej - her har jeg prøvet at lave mine med filodej. Jeg faldt over en opskrift i en af Jamie's kogebøger, hvor han havde brugt filodej, som tærtebund hvor han havde lagt 5 stk oven på hinanden. Jeg kopierede ideén til min indbagte laks, da filodej ikke er ligeså fedt som butterdej. Filodejen er det samme, som jeg bruger, når jeg laver forårsruller - den bliver lækker crispy! Imellen filodej stykkerne smurte jeg med en anelse smeltet smør og oven på kom laksen og tilslut lidt spinat. Det er en nem hverdagsret, som rimelig meget passer sig selv i ovnen :)

Ingredienser (til 2 stk.):
10 stk filodej
2 stykker laks
7-10 kugler frossent spinat
salt og peber
smeltet smør til pensling
  1. Læg 5 stykker filodej oven på hinanden, hvor der pensles med lidt smeltet smør indimellem
  2. Skær skind af laksen og placer den oven på folodejen
  3. Kom spinat oven på laks og krydr med salt og peber
  4. Pak filodejen omkring laksen og pensel med til smør på toppen
  5. Bag dem i ovnen ved 180 i ca. 20 minutter - tjek om de er sprøde både øverst og nederst. Vend dem evt. om hvis de ikke er helt sprøde i bunden

- Laura
Læs mere »

6 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud! Jeg har også selv den kogebog, hvor Jamie bruger filodej til tærten, så det er sjovt at se, hvordan du har overført det hertil, det er en super ide. Jeg kan selv godt lide at tilføje en klat philadelphia, enten mellem laks og spinat, eller bare oven på spinaten :)

    Mvh Caroline

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe tak, skal helt sikkert også prøvet tricket i en tærte ;) En klart philadelphia lyder som prikken over i'et - det må kommer i næste gang ;) Glæder mig allerede!!

      Slet
  2. Det skal jeg klart forsøge mig med i nærmeste fremtid, det ser vildt godt ud! Er helt vild med både laks og spinat. Hvad spiste du af tilbehør?

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også vildt lækkert!! Jamen da vi nu havde noget filodej lavede jeg faktisk vegetar forårsruller til :) Men ellers ovnbagte kartofler! :)

      Slet
  3. Mums hvor ser det lækkert ud, det skal jeg helt sikkert prøve at lave :) God idé med filodej i stedet for butterdej - butterdej kan godt blive lidt fed i det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du vil synes om dem :) Ja lige præcis, sådan har jeg det nemlig også!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...