mandag den 9. juli 2012

RØDGRØD MED FLØDE

Jeg nyder altid at være ude ved mine forældre. Her om sommeren er der en grund til at nyde det ekstra meget, da alle bærrene i deres have begynder at modnes. Den sidste uges tid er hindbærrene blevet mere og mere mørkerøde. I lørdags da jeg var hjemme ved mine forældre, havde jeg lyst til at lave noget med de lækre sommerbær. Jeg har aldrig før lavet rødgrød - og har måske også kun smagt det få gange. Derfor blev jeg enig med mig selv om, at det var på tide at prøve! Begge mine forældre har fået det som barn, så jeg vidste, der var noget at leve op til :-)! Bærrene der blev brugt, var dem der var modne i haven - det blev til hindbær og solbær. Derudover var der også et par flotte rabarber, som også kom i. Rødgrøden blev virkelig god, og jeg blev selv overrasket over, hvor godt den faktisk smagte. Heldigvis var resten af familien enige med mig, så det er hvert fald ikke sidste gang jeg laver denne opskrift. Solbærrene giver en rigtig god og kraftig smag tid grøden - man skal nok passe på med ikke at komme for mange i. Til rødgrøden blev der selvfølgelig serveret lidt fløde, som jeg havde valgt at piske lidt op. Nogle vil nok mene, at man også kan bruge mælk, men nu når der var fløde i køleskabet, var der ikke rigtig en undskyldning for ikke at bruge det ;-)!

Ingredienser (lille dessert til 4 pers.):
200 gram hindbær
50 gram solbær
100 gram rabarber
80 gram sukker
1 dl vand
Pynt: 2 dl fløde, frysetørrede rabarber og friske bær
  1. Rens bær for urenheder og kom dem i en gryde med sukker og vand
  2. Kog langsomt blandingen op og lad den simre i ca. 5 minutter
  3. Blend blandingen til en grød - her kan der tilsættes mere sukker, hvis man synes det er nødvendigt
  4. Hvis man ønsker grøden lidt tykkere, hældes den tilbage i gryden. Brug lidt maizena eller kartoffelmel til at få den rette konsistens. Jeg brugte maizena, hvor grøden skal op og koge, når det er tilsat. (OBS: Vær opmærksom på, at når grøden er blevet kold, vil den blive tykkere end i gryden)
  5. Stil grøden på køl i fryseren eller køleskabet. Hvis man vil undgå skind, kan man drysse med lidt sukker på toppen
  6. Når grøden er ved at være kold, kan de 2 dl fløde piskes op (hvis dette ønskes). Jeg piskede kun et par minutter, så fløden blev lidt tykkere
  7. Server rødgrøden i glas og kom lidt fløde på toppen - pynt med bær 

.. Og et par billeder af de lækre bær og rabarber

- Laura
Læs mere »

10 kommentarer:

  1. En lækker klassiker! :)

    SvarSlet
  2. Hvor ser den bare helt vildt lækker ud! Skal helt sikkert laves af bærrene i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg lyder som en fantastisk ide! :-) God fornøjelse!

      Slet
  3. Jeg tror faktisk aldrig, at jeg har smagt rødgrød. Må nok hellere få prøvet det engang! :0

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også meget meget få gange jeg har smagt det! Synes helt sikkert du skal prøve denne Michelle - den var virkelig god! ;-)

      Slet
  4. Mmm, man bliver helt glad ved tanken om rødgrød med bær fra haven, og letpisket fløde. Smukke billeder og dejlig opskrift. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaa, lige præcis! Det er bare luksus når man kan gå ud i haven og plukke bær og derefter trylle dem til en dessert :-)

      Slet
  5. MUMS, hvor ser det bare lækkert ud - og hvor er det bare nogle rigtig flotte billeder der er taget til indlægget! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Du kan tro det også smagte lækkert ;-)!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...