lørdag den 7. januar 2012

TARTINE BREAD DAG 1

(Billedet er taget fra bogen "Tartine Bread" af Chad Robertson)
Så blev det dagen, hvor jeg fik taget mig sammen til at starte på mit "Basic Country Bread" fra "Tartine Bread" bogen :-). Det var egentlig ikke så forfærdelig meget, der skulle ske den første dag, så det gik nemt.

- Laura


Den 1. dag skal man begynde på sin starter, ved at udvikle en kultur. Denne kultur dannes ud fra vand og mel.

Start med at mix 2 kg mel (ja det er rigtig meget, jeg startede med at lave 500 gram i alt, så jeg kunne bruge en lidt mindre skål), halv hvedemel og halv hvid hvedemel (det var hvad jeg valgte at bruge). Tag en lille plastik bøtte og fyld lunkent vand i (ca. 2-3 cm fra bunden). Tag en håndfuld af 50/50 mel-blandingen og put den i vandet. Rør med hænderne indtil den har konsistensen af en tyk dej uden klumper.

 

Dæk bøtten til med et hviskestykke og placer den et koldt og mørkt sted i 2-3 dage.
Efter de 2-3 dage, skulle der gerne være dannet bobler rundt i kanten på overfladen, og toppen skulle også gerne være dækket af en slags skorpe. Er meget spændt på at se om dette sker :-)



- Laura
Læs mere »

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...