lørdag den 22. oktober 2011

SUSHI

   

Jeg elsker sushi, og selvom det tager lidt lang tid, synes jeg det er rigtig sjovt at lave det selv. Her er der blandt andet brugt en lækker krabbesalat med inspiration fra en veninde :-)

- Laura



Jeg startede med at lave risen om eftermiddagen, da den skal stå og køle ned i lidt tid.
Det er helt klart nemmest når risen ikke klistre så meget og jeg synes at denne her opskrift undgår det godt:
600 gram sushiris
6 dl vand
8 spsk sushieddike
4 spsk sukker
1 tsk salt

Først skal risen skylles grundigt (indtil alle uklarheder er væk) og det gøres nemmest ved at hælde risene op i en si. Hvis man har en skål nedenunder er det nemt at se hvornår vandet stopper med at være grumset - så er de skyllet nok.
Stil sien med risene i en stor skål med vand og lad dem stå og trække i en time. 
Derefter dryppes risene af og de puttes op i en gryde med de 6 dl vand. Kog risen i 5 min - her er det vigtigt at låget ikke bliver løftet for meget. Skru ned på svag varme og lad risene simre i 30 minutter.
Inden risene er klar til brug skal de spredes ud i en stor skål. Hvis man har en træskål er sådan en bedst. Eddikeblandingen (sushieddike, sukker og salt) hældes langsomt over og der røres rundt i risen - risene skal stå indtil de er nået stuetemperatur.




Jeg lavede tre forskellige slags maki-ruller.
En kun med agurk, en med agurk, avokado og rejer og en med en hjemmelavet krabbesalat.

Simones krabbesalat:
10 krabbestænger skåret i tern
1 stk hakket rødløg
lidt citron saft
lidt hakket agurk
smagt til med salt og peber
150 gram philadelphia

Det hele blandes sammen i en skål og er med det samme klar til at blive putte i sushiruller.
Her er en lille billedeserie over hvordan jeg lavede mine ruller. Det er meget vigtigt at rislaget på tangen ikke bliver særlig tykt, ellers kan man nemlig ikke få lukket sine ruller ordentligt :-)






Prikken over i'et er selvfølgelig syltede ingefær og wasabi


- Laura  

Læs mere »

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...